Försäljning, jobbmöte mellan tre parter
Olivia Lindquist

Olivia Lindquist

Sommarjobba som försäljare

Att ta sig an ett sommarjobb som försäljare år 2023 är inte en helt dum idé. Dags att finslipa en mängd värdefulla färdigheter inför arbetslivet – såsom kommunikation, tålamod och självförtroende. 

Att söka ett jobb som försäljare under sommarperioden är inget konstigt. Det finns mängder med annonser från företag som är på jakt efter försäljare, vilket innebär fler karriärmöjligheter för din del. Från och med oktober 2022 existerar över 2800 annonser på Platsbanken med över 5000 arbetspositioner som behöver fyllas. Om man är ung och på jakt efter sommarjobb är det främst telefonförsäljning eller försäljning via dörrknackning som gäller. Varför är försäljning ett alternativ att överväga inför sommaren?

Om du bestämmer dig för att arbeta som försäljare i sommar är det garanterat en merit på CV:t som gynnar dig i framtiden. Det är ett jobb som ger dig chansen att finslipa alla möjliga färdigheter och förmågor. Som försäljare sätter du även mål för dig själv som du sedan arbetar mot. Ju mer dina kompetenser utvecklas, desto snabbare når du målen. I många försäljningsarbeten är målen förknippade med lön, vilket gör det till en bransch för karriärklättring.

Siktar du på att bli sommarens försäljningsstjärna? Här säljer vi in dig på våra bästa tips:

Lär känna produkten eller tjänsten ditt företag erbjuder.

Som kund vill man känna ett förtroende för dig och det är lättare att etablera om du ger ett kompetent intryck. Förstå därför vad det är du säljer och varför det är värdefullt. Kom även ihåg att det är enklare att sälja en produkt som man redan tror på. Om inte – ta en skådespelarkurs. 

Hitta en strategi.

Framgångsrika försäljare letar efter en strategi som fungerar och använder samma strategi tills den slutar fungera. Desto mer tid du spenderar på att testa nya taktiker, desto mindre tid lyckas du genomföra en försäljning. Man får absolut experimentera – men notera de strategier som fungerar och de som inte fungerar.

Lyssna på kunden.

Om du strävar efter att vara på topp i sommar, öva på kommunikation. Försök att komma ihåg kundens namn, skriv ner deras idéer och ta hänsyn till deras tankar. Du kanske inte kan lösa deras problem direkt, men du kan lyssna.

Prata inte för mycket.

Som försäljare kommer du som sagt utveckla många styrkor inför arbetslivet, inklusive förmågan att kommunicera. Därför är det viktigt att veta när du ska prata och när du ska lyssna. Om du försöker sälja in en kund på en produkt eller tjänst för hårt finns risken att det får motsatt effekt.

Diskutera inte pris i förstahand.

Öppna inte upp ett försäljningssamtal med prisinformation. Detta är ett jobb som kräver tålamod. Det finns ingen brådska. Låt istället konversationen flyta på naturligt, tryck extra hårt på värdet av produkten eller tjänsten och kom med prisinformationen därefter.

Bråka inte med potentiella kunder.

Ibland kan det hända att man stöter på oresonliga kunder. Det är lätt att tappa humöret och vilja gå till självförsvar, men gör inte det. Be istället kunden att förtydliga vad de menar och lyssna på dem så gott det går. Om det går rakt in i väggen, kom ihåg att det är bättre att avsluta konversationen. Emellertid är kunder envisa och du kommer inte kunna göra alla nöjda. 

Dela artikel:

Läs vidare

Relaterade inlägg