hue
Olivia Lindquist

Olivia Lindquist

Serviceinriktade sommarjobb: Arbeta med andra

Serviceinriktade sommarjobb är arbeten som kommer med livslånga lärdomar, otroliga arbetslivserfarenheter och färdigheter du kan hålla nära livet ut. Oavsett om du arbetar i butik, på en restaurang eller som receptionist på hotell, är serviceinriktade yrken värdefulla och lärorika. Du kommer lära känna nya människor samtidigt som du utvecklar dina förmågor inom kundtjänst och stresshantering.

Förslag på serviceinriktade sommarjobb

Servitör eller servitris

Som servitör eller servitris arbetar du på restaurang. Dina primära arbetsuppgifter är kundservice och servering. När du arbetar inom denna bransch är det bra om du är stresstålig, fungerar i högt tempo samt har ett intresse för mat och dryck. Det är också en fördel om du är energetisk och har lätt för det sociala. 

Timlön som servitör eller servitris: 88-130 kr/h beroende på ålder, erfarenhet och kollektivavtal

Butiksmedarbetare

När du arbetar som butiksmedarbetare för ett företag är det en fördel om du har ett intresse för vad som säljs. Det gäller att vara utåtriktad och social, men också att du har en förförståelse för kunders behov och önskemål. Som butiksmedarbetare kan man dessutom behöva täcka pass. Det kan därför vara bra att vara någorlunda flexibel.

Timlön som butiksmedarbetare: 88-152 kr/h beroende på ålder, erfarenhet och kollektivavtal

Hotellreceptionist

Som hotellreceptionist är du ett ansikte utåt för hotellet. Du välkomnar gäster, svarar på eventuella frågor gällande tjänster och bekvämligheter. Det är ditt jobb som receptionist att se till att alla som besöker ert hotell känner sig som hemma. Utöver kundservice hanterar du administrativa arbetsuppgifter såsom betalningar, bokningar och annat. 

Timlön som hotellreceptionist: 130-150 kr/h beroende på ålder, erfarenhet och kollektivavtal

Varför ska man välja ett serviceinriktat jobb i sommar?

Du lär dig arbeta i samspel med andra

När man arbetar i en serviceinriktad roll arbetar man sällan själv. Istället arbetar man i ett lag, eller samspel, tillsammans med flera andra individer. På så sätt lär man sig teamwork och laganda, vilket är egenskaper du lär dra nytta av i framtiden. 

Ditt självförtroende byggs upp

När du lyckas tackla de problem och utmaningar som kan uppstå inom serviceindustrin byggs ditt självförtroende. På något sätt blir du säkrare i din roll och dina professionella förmågor. Detta gör dig dels bättre i din yrkesroll, men det bidrar också till din utveckling på ett personligt plan.

Du lär dig ta emot kritik

Serviceinriktat arbete värdesätter ett särskilt motto – kunden har alltid rätt. När du arbetar inom kundtjänst- och service får du stöta på olika typer och bemöta kritik som aldrig förr. Även om det kan vara jobbigt till en början kommer du eventuellt lära dig att ta del av den kritik som är värdefull och borsta bort all kritik som inte är värdefull. Och ja, det finns faktiskt värdefull kritik.

Dela artikel:

Läs vidare

Relaterade inlägg